29 september 2010

Rubrik

Goddag eller snarare godkväll! Ännu en vecka har gått sen sist och sen dess har jag hunnit med att börja övningsköra! Ja, du läste rätt! Ikväll premiärade jag och det gick galant, i alla fall för att vara första gången! Annars har det inte hänt så mycket, förutom skolan förstås.
        Vi har pratat en massa dikter på svenskan, analyserat och diskuterat. Det har faktiskt varit riktigt intressant att få höra vad alla tänker kring alla texter. Alla ser olika budskap i dikterna, alla läser dem på olika sätt, och det är det som fascinerar mig mest. Inte någon speciell dikt eller någon speciell tolkning utan det är mer helheten. Att en mening kan betyda så olika för oss beroende på vad vi varit med om tidigare i livet. Man skulle helt enkelt kunna säga att våra tolkningar i grunden utgår ifrån våra erfarenheter och våra egna upplevelser. Allt från kärlek och vänskap till den där filmen som man såg på bio.
       Egentligen säger dikterna inte så mycket till mig, det är snarare diskussionerna som sagt mig mycket mer än jag själv kommit på. Diskussionerna har gett mig så otroligt många vinklar att se allt från. Man blir mycket mer "open minded", vilket är viktigt. Man får inte stänga in sig i sin egna bubbla och tro att ens egna tolkning är den rätta, eller att det är den enda tolkningen som existerar. Å nej! För våra diskussioner och analyser kring dikterna har gett mig mycket att fundera på.
Vi måste komma ihåg att tänka på olika sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar