14 september 2010

Den ovillige fundamentalisten

Jag har precis börjat läsa Den ovillige fundamentalisten. Än så länge har jag faktiskt bara läst sådär arton sidor och hur stor bild av bokens handling jag fått kan jag inte svara på än. Antar att jag behöver sådär fyrtio sidor innan jag kommer vara helt inne i boken. Men efter våra diskussioner om citaten ur boken blev jag ändå lite mer nyfiken på att fortsätta läsa. Ja, jag kan ju inte direkt säga att jag är en bokmal speciellt när det gäller tvångsläsning. Fast när man tvingar sig att läsa något gör man sig själv intresserad på något vänster. Man tvingar sig själv igenom de första fyrtio sidorna, de svåraste sidorna enligt mig, men sen flyter allt på. Och då vill man faktiskt läsa, av ren nyfikenhet.
      Citatdiskussionen gav mig hur som helst lust att fortsätta läsa boken. Boken är skriven på ett väldigt speciellt sätt och den tillåter verkligen egna tolkningar av omgivning, hur personerna ser ut osv. Författaren bjuder in läsaren i boken och oss vara med och bestämma hur allt ser ut. Något som är lite intressant i boken är att mannen som först sitter på caféet har en sån stark bild av hur en amerikan ser ut. Han har målat upp en bild av hur de bor, att de pumpar musklerna på gymmet fem gånger i veckan och att de springer omkring i sina svarta kostymer med en brun portfölj i handen. En annan nämnvärd sak är att även den amerikanska mannen målat upp en bild av hur en afgansk man är. Han associerar det stora svarta skägget med terrorism och att de är extremt troende.
     Jag tror att boken ger oss en annan vinkel på saker och ting. Sättet den är skriven på låter oss fantisera ihop en egen liten värld i boken. Den ovillige fundamentalisten är i mina ögon en sån där bok som man måste vara på alerten för att kunna läsa. Det här är ingen "jag-är-trött-och-vill-mys-läsa-innan-jag-går-och-lägger-mig" bok. Åh nej, man måste tänka och läsa mellan raderna. Det ska bli spännande och hör och häpna! Efter att ha skrivit allt detta har jag blivit rätt sugen på att fortsätta läsa.
Så adjö! Jag har en bok att sätta tänderna i!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar