16 oktober 2012

Tjena länge sen sist!

Jag ber alla som läser denna populära blogg (Katarina) så hemskt mycket om ursäkt för min oanmälda frånvaro. Har inte ens en bra bortförklaring till varför jag inte bloggat sedan april, men tänkte dra till med en sån där "livet kom emellan".

Nu är jag i allafall tillbaka i skolan efter ett långt och underbart sommarlov som slutade för.... två månader sen? Sista året vilket innebär en massa nya ämnen och en av dem är religion. Där har vi börjat prata om de tre abrahamitiska religionerna. Först ut var judendomen.

Nu har vi pratat klart om judendomen för att gå vidare till nästa religion men jag måste bara säga att jag faktiskt har lärt mig en hel del under de här lektionerna. När judendomen kommit på tal under mina tidigare religionslektioner har man i princip bara pratat om förintelsen. Aldrig har jag fått lära mig och judarnas historia och ideologi och värderingar. Självklart beror ju det på att förintelsen är det grymmaste som någonsin hänt och ingen kan ju säga att det inte är intressant och gripande att läsa om den, men för att förstå vad som hände, framför allt varför det hände, så bör man ju känna till deras riktiga historia. Även den är gripande när man går på djupet.

Något jag också är glad över är att jag fått lära mig mer om deras högtider; varför de firar dem och så vidare. Men också när det gäller etik och moral, hur man kan tolka saker och ting och hur man tänker. För tänker gör vi alla så himla olika.

Helt klart ser jag fram emot den här veckans lektioner och vad de har att ge mig och min än så okunniga hjärna.

Bring it on Katarina!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar